spoon

Champignonsaus maken

Category:


Ik ben gek op champignonsaus, alleen uit een pakje vind ik het niet lekker, verwend dat ik ben. Gelukkig kan je het heel simpel en snel zelf maken. Natuurlijk is een pakje veel sneller en gemakkelijker wanneer je het druk hebt, maar deze basis champignonsaus is gemaakt met verse ingrediënten en je zou het eventueel nog kunnen aanpassen door verse peterselie te gebruiken of misschien wat kerriepoeder. Maar één ding is duidelijk: met deze saus maak je jouw stuk vlees gewoon veel lekkerder. Mits je van champignons houdt natuurlijk!

Boodschappenlijstje:
- 250 gram champignons
- 3 eetlepels bloem
- 1 bouillonblokje
- snufje zout
- 40 gram boter
- 3 dl water
  1. Snijd de champignons.
  2. Los een bouillonblokje op in het hete water.
  3. Smelt de boter in een andere pan.
  4. Voeg nu de bouillon, zout en gelijkmatig de bloem toe.
  5. Blijf goed roeren zodat er een gebonden saus ontstaat.
  6. Voeg nu de champignons toe.
  7. Voeg eventueel als het te dun is nog extra bloem toe.
En klaar is je saus. Niet alleen lekker over vlees, maar ook over gebakken aardappeltjes of krieltjes!

Comments (3)

Heerlijk hè, champignonsaus! Ik heb het afgelopen zondag nog gemaakt, maar dan met een iets ander recept: http://gewoonwateenstudentjesavondseet.blogspot.com/2012/04/varkenshaasjes-met-champignonroomsaus.html

Lijkt mij een heerlijk recept...maar zou je nog even willen uitleggen welke ingredienten ik in de pan met boter moet doen en wat in het hete water? En wanneer beiden bij elkaar gevoegd moeten worden? Ik ben een noob...sorry ;-)

Hoi Kim!
In de ene pan laat je gewoon een bouillonblokje oplossen in heet water en in de andere pan smelt je de boter. Zodra het bouillonblokje is opgelost, giet je het bouillonwater bij de pan met het boter in. Niet te moeilijk denken. ;-)

Succes!